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जयंती पापनाशिनी : देवकन्या का दैवत्व भाग – २

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  प्रत्युत्तर में स्मित बिखेरती हुए जयंती ने कहा,”अब आप शत्रुपक्ष के कुलगुरु के गुणों का बखान एकाएक अकारण तो नहीं करने लगेंगे। कहिये‌, ऐसा क्या किया भार्गव शुक्राचार्य ने जो समर विजयी मेरे पिता के ललाट पर उद्विग्नता की ऐसी रेखाएं खिंच आईं हैं। मैं उन रेखाओं को मिटाने के लिए क्या कर सकती हूँ?” “किया नहीं किंतु करने जा रहे हैं, भीषण अनर्थ!” देवेन्द्र ने जयंती को प्रारंभ से अंत तक पूरी कथा सुना दी। “ओह तो मृतसंजीवनी प्राप्त कर वह जैसे ही , वैसे ही दैत्य संधि तोड़कर स्वर्ग पर आक्रमण कर देंगे। विद्या के आश्रय से वे पुनर्जीवित होते रहेंगे और हम क्रमशः क्षीण होते जाएंगे। इतना भीषण षड्यंत्र! वे मात्र स्वर्ग पर अधिकार पाकर चुप नहीं बैठेंगे, मर्त्यलोक पर भी उनकी मनमानी और क्रूरता बढ़ेगी। कर्तव्यहीन निरंकुश सत्ता विश्व में विप्लव ही  लाती है। इसे कैसे रोका जा सकता है, पिताजी?” “तू! तू रोक सकती है इसे!” “मैं! लेकिन कैसे? मैं तो आप जैसी शक्तिसंपन्न नहीं हूं। न ही जयंत भैया जैसी युद्धकुशल या फिर अग्नि, सूर्य, वरुण जैसी तेजयुक्त हूं। मैं कैसे रोकूंगी?” “क्योंकि तू भगवती का अंश है, उनका प्रसा...

Vedanta Darshanam

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  Veda and Vedanta Most people have heard of the  Veda s. However, many are unsure of what exactly the  Veda s are, and what the subject matter of  Veda s is.  Veda s are the undated (undateable?, although many researchers are working on establishing a date),  apaurusheya  scriptural texts that people in Bharat Desh have been following for as long as can be traced back.  Apaurushya  means that these have been not been created by any human intellect. No one claims authorship of these texts. These texts have been known to exist in all parts of India, with some variations. It is said that Rsi Vyasacharya codified them into the four  Veda s that we now know – Rg, Yajur (Krishna and Shukla), Sama, and Atharva  Veda . Each of these can broadly be seen in two parts. The first part, called  Poorva Bhaga  or  Karma Kanda  elaborately describes ways and means to any end. It is almost like a guide to live life at different...

What is ‘Dharma’? Creating The Dharma Of Sustainable Educational Models

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  Dharma ? Is it complicated to explain? Is it a simple concept? What is “the dharma”? How to define it? It’s said to be full and empty, nothing and everything, unqualified, unformed, unknowable, all knowing, formless, above and beyond, integral to, all-in-all, in everyone, also nonexistent, a non-identity, unfathomable. Dharma is everything; it is nothing; the one and the many, simultaneously. Is Dharma a difficult concept to define? A myriad complexity that is everything, everywhere, all at once… and nowhere. All knowledge, all wisdom, and tangible consciousness, alive, intangible, aware and filled with light and unqualified love and reflecting back qualities of wisdom. Is that Dharma? What is Dharma? Considering how central the concept of Dharma is to the belief systems of billions of people on planet Earth, it is startling how few Americans actually know what Dharma means. I conducted an unofficial poll sporadically over the last thirty years, and asked dozen’s of Americans “Wh...